söndag 18 september 2011

Vardagslyx på Högrev med ris

Ca 500g högrev (eller vilket annan kok kött)
6 skalade morötter
1 stor hacka gullök
5 stora vitlöks klyftor
3 st lagerblad


1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk garm masala
mald peppar
Chilli efter hur mycket man pallar.
2 st buljong tärning, viken som helst
Ca 150g passerade tomater
ca tre dl vatten.

Dom torra kryddorna kan igentligen bytas ut med vad som helst. Ta det ni gillar, det går alltid krydda efteråt.
Skär köttet i munsbitar. hacka lök, vitlök och dela morötterna i två bitar.
Lägg allt detta i tryckkokaren på ganska hög värme och fräs i ca 5 min.
Krydda och häll till sist i passerade tomater,vatten och buljong.
Tryck på locket och sänk värmen till medel. Koka i ca 30 min. När man gjor detta ett par gånger lär man sig att, känna på doften när det är klart, eller så räknar man dom höga pysen, undermedvetet så klart, "nåt annat vore väl konstigt?"
Ett stor varning i andvändandet av tryckkokaren, Ta Aldrig av locket innan trycket helt har sjunkit. Läs instruktionen till kastrullen innan ni använder den första gången.

Denna rätt tar mig nästan 50 min att tillaga, från det att jag börjar hacka löken.
Servera detta med ett gott basmatiris och njut av tillfredställelsen att ha lagat riktigt god och nyttig mat till bråkdelen av tiden det skulle ta igentligen, och glöm inte att tacka husguden för den perfekta uppfinningen, Tryckkokaren.

1 kommentar: